Etikettering: Reclame Code Commissie tikt Albert Heijn en Jumbo op vingers, met succes
De Reclame Code Commissie heeft Albert Heijn en Jumbo op de vingers getikt vanwege geen of een foutieve vermelding van herkomstland bij groente en fruit. Het gaat daarbij om verschillende producten uit verschillende landen, waaronder rode paprika’s uit Israël. Dit meldt de nieuwsbrief van Foodwatch deze week (31/11). Foodwatch had afgelopen zomer de klacht ingediend nadat bij een controle bleek dat een aanzienlijk aantal schapkaartjes aan het groente- en fruitschap een andere vermelding van het herkomstland hadden dan op de kratten of verpakking stond. Soms werden meerdere landen tegelijk genoemd als mogelijke herkomstlanden zoals bij avocado’s uit Chili/Spanje/Peru/ZA/Israël.
Volgens de nieuwsbrief heeft de Reclame Code Commissie nu bevestigd dat dit ‘in strijd is met de Europese wetgeving die consumenten het recht geeft om het herkomstland te kennen en misleiding van consumenten moet voorkomen’. Jumbo en Albert Heijn hebben de fouten toegegeven en beterschap beloofd. Jumbo heeft alle winkels op de hoogte gesteld en gevraagd regelmatig steekproeven te houden. Overigens constateerde Foodwatch op de dag van de uitspraak in beide winkels nog steeds overtredingen.
Foodwatch richt zich op correcte herkomstaanduiding in het algemeen, dus niet alleen in verband met Israël/Palestina. Op zijn site zegt Foodwatch: ‘Veel consumenten vinden het land van herkomst van groente en fruit belangrijk en willen dit graag weten, bijvoorbeeld vanwege de voetafdruk of vanwege de politieke situatie in bepaalde landen. Om die reden bestaat in Europa het recht voor consumenten om informatie te krijgen over de oorsprong van producten zoals groenten en fruit. Foodwatch wil dat zowel supermarkten als de NVWA (Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit, red.) hier meer aandacht voor hebben.’ Foodwatch zegt het ook zo: ‘Dat moet nu maar eens stoppen! Stuur een protest e-mail naar de verantwoordelijke ministers en noem bij voorkeur daarbij het product dat jij misleidend vindt. Wij zorgen dat je geluid bij de ministers komt en waken over de politieke ontwikkelingen en debatten die hierover komende tijd op de agenda staan!’
De redactie
foto: site Foodwatch