17 december: landelijke protestacties tegen OV-bedrijf EBS in Nederland
Wanneer en waar: Dinsdag 17 december in alle gebieden waar EBS rijdt:
Vervoerregio Amsterdam: 17:30-18:30 de Stopera, Amstel 1 Amsterdam
Concessie IJssel-Vecht: 16:00-17:30 Busperron Station Zwolle
Metropoolregio Rotterdam Den Haag: 16:00-17:30 Busplatform Den Haag CS
Bloed kleeft aan EBS-banden.
Egged is het grootste openbaarvervoerbedrijf van Israël. In Nederland is het actief als Egged Bus Systems (EBS). Egged verzorgt openbaar vervoer voor kolonisten tussen bezet Jeruzalem en de illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Daarom staat het op de VN-sanctielijst van bedrijven die profiteren van en bijdragen aan de kolonisatie van Palestijns land.
Het is de plicht van Nederlandse overheden om geen samenwerking aan te gaan met bedrijven die bijdragen aan de schendingen van Palestijnse rechten. Als dat al gebeurd is, moeten deze overheden de samenwerking verbreken. De overheden die in dit geval de concessies al verleend hebben zijn:
– de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel voor de concessie ‘IJssel-Vecht’
– de Metropoolregio Rotterdam Den Haag voor de concessies ‘Haaglanden Streek’ en ‘Voorne-Putten en Rozenburg’
– de Vervoerregio Amsterdam voor de concessie ‘Zaanstreek-Waterland’
Reizigers beseffen veelal niet dat hun euro’s indirect ten goede kunnen komen aan mensenrechtenschendingen. Dat zou ook niet hoeven: het publiek moet erop kunnen vertrouwen dat het mensenrechtenbeleid bij de overheid in veilige handen is. Daarom worden er in al deze gebieden waar EBS actief is demonstraties georganiseerd op 17 december.
Links:
https://www.instagram.com/p/DD…?
https://www.instagram.com/p/DD…?
https://www.instagram.com/p/DDmoOotogRk/
Gedetailleerde informatie:
Egged in Nederland:
Als inwoner van Haaglanden, IJssel-Vecht, Voorne-Putten en Rozenburg en Zaanstreek-Waterland heb je op dit moment geen keuze. Als je met de bus reist, draag je bij aan de Israëlische uitbuiting van Palestina. EBS (Egged Bus Systems) is in 2010 opgericht door de Israëlische moedermaatschappij Egged om te kunnen meedingen naar Europese OV-concessies. Egged staat op de VN-lijst van bedrijven die betrokken zijn bij de kolonisering van Palestijns grondgebied en daarmee hun internationale verplichtingen schenden. Egged verzorgt busvervoer van en naar illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever, in bezet Oost-Jeruzalem en de bezette Syrische Golan. Egged maakt op de Westelijke Jordaanoever gebruik van wegen die grotendeels verboden zijn voor Palestijnen. Het voert zelfs gesegregeerde busdiensten uit, met bussen die verboden zijn voor Palestijnen. Egged is daarmee een heel belangrijke logistieke schakel in Israëls nederzettingenpolitiek en men kan deze bussen met recht apartheidbussen noemen.
Openbaar Vervoer naar illegale nederzettingen
Inwoners vestigen in bezette gebieden, zoals gebeurt in de illegale nederzettingen, is een schending van het humanitair recht en de illegale nederzettingen komen neer op een oorlogsmisdrijf. Op 22 maart 2016 riep de VN-Mensenrechtenraad in een resolutie de internationale gemeenschap expliciet op te helpen voorkomen dat bedrijven bijdragen aan de schending van de rechten van de Palestijnse bevolking en verzocht ze de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten van de VN een database samen te stellen van bedrijven die betrokken zijn bij de kolonisering van Palestina. In februari 2020 werd bekend dat Egged op die “zwarte lijst” voorkomt. Human Rights Watch en Amnesty International concludeerden dat de kolonisering op de Westelijke Jordaanoever een systeem van apartheid heeft doen ontstaan en dat de kolonisering gepaard gaat met grootschalige diefstal van land en andere grondstoffen, de systematische onderdrukking van circa drie miljoen Palestijnen en de schending van Palestijnse (mensen)rechten.
In juli 2024 oordeelde het Internationaal Gerechtshof dat Israël zich schuldig maakt aan illegale bezetting, annexatie en segregatie. De VN-Mensenrechtenraad beschrijft openbaar vervoer als cruciaal voor het bestaan en de instandhouding van de illegale nederzettingen.
Nederlandse overheden handelen in strijd met mensenrechtenbeleid
Hoewel EBS alleen actief is op de Europese markt, blijft er toch een duidelijke relatie met Egged bestaan, waarbij bijvoorbeeld winst van één deel van het bedrijf vloeit naar een ander. Egged is de enige aandeelhouder van EBS. Toen EBS in Waterland bijna failliet ging, bleek dan ook dat de Israëlische tak hen uit de brand moest helpen met 30 miljoen euro. Amsterdam Waterland heeft dus ruim een jaar gedraaid op financiering door de moedermaatschappij Egged. Met andere woorden: Amsterdam Waterland is gedeeltelijk overeind gehouden met inkomsten van Egged uit de exploitatie van lijnen in bezet Palestijns gebied. Het Nederlandse mensenrechtenbeleid biedt overheden en bedrijven geen enkele ruimte om met bedrijven als EBS in zee te gaan. Samenwerking met EBS is in strijd met de OESO-richtlijnen en de UN Guiding Principles on Business and Human Rights, en het daarop gebaseerde, door de overheid zelf opgestelde Nationaal Actieplan Bedrijfsleven en Mensenrechten. Deze juridische plicht komen de Concessie IJssel-Vecht (provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel), de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Vervoerregio Amsterdam dus niet na en zij maken de reiziger hier ongewild deel van.