1 October 2021

50 steden op zes continenten doen mee aan #BoycottPUMA Global Day of Action

Door: Palestinian Campaign for the Academic and Cultural Boycott of Israel (PACBI)

#BoycottPuma was trending op sociale media, met een Twitterbereik van 9 miljoen, dat sindsdien bijna is verdubbeld tot 17 miljoen. Tot PUMA zijn steun aan de Israelische apartheid beëindigt, zal de door Palestijnen geleide boycotcampagne alleen maar groeien.

Op zaterdag 18 september namen in meer dan 50 steden op zes continenten Palestijnse mensenrechtenverdedigers en sportfans deel aan de #BoycottPUMA Global Day of Action. Net na de Global Day of Action bedroeg het twitterbereik van #BoycottPUMA maar liefst 9 miljoen. Het is sindsdien bijna verdubbeld tot 17 miljoen.

Er werden protesten gehouden bij PUMA-kantoren, PUMA-winkels en retailers over de steun van het Duitse sportkledingbedrijf voor de Israëlische apartheid. Er werden brieven bezorgd aan winkelmanagers en folders uitgedeeld aan klanten.

In een wijdverbreide campagnevideo werden Palestijnse atleten vergezeld door atleten uit Azië, Afrika, Europa en Noord-Amerika die opriepen om PUMA te boycotten totdat het zijn sponsorovereenkomst met de Israel Football Association (IFA) beëindigt. De IFA regeert en pleit namens teams in illegale Israëlische nederzettingen op gestolen Palestijns land. Bovendien heeft PUMA’s exclusieve licentiehouder in Israël activiteiten in het “niemandsland” rond het bezette Oost-Jeruzalem, dat deel uitmaakt van Israëls illegale nederzettingen-annexatie-onderneming. De boycotcampagne werd gelanceerd door meer dan 200 Palestijnse sportteams.

Meer dan 64.000 mensen hebben een onlangs gelanceerde petitie ondertekend door de internationale belangenorganisatie SumOfUs waarin PUMA wordt opgeroepen om een einde te maken aan “haar medeplichtigheid aan de Israëlische apartheidsstaat”. SumOfUs had onlangs een ontmoeting met PUMA’s CEO en riep het bedrijf op om het voorbeeld van Ben & Jerry’s te volgen en zijn betrokkenheid bij illegale Israëlische nederzettingen te beëindigen.

Op sociale media was de op één na meest gebruikte hashtag samen met @PUMA #BoycottPUMA. De eerste was #PumaFam, PUMA’s eigen hashtag, die tegen het bedrijf werd gekeerd met de boodschap “We’re not #PumaFam.” PUMA is in feite gedwongen om te stoppen met het gebruik van zijn eigen hashtag. Op de derde plaats stond #AnimalCrossing, de hashtag voor een nieuwe PUMA-schoen in samenwerking met de Nintendo-game die diezelfde dag werd gelanceerd. Inderdaad, #BoycottPUMA overtrof PUMA en Nintendo.

Zelfs Israëlische media merkten op dat “de hashtag #BoycottPUMA trending was op sociale media.”

Chapters van Democratic Socialists of America (DSA) in de VS namen deel aan de campagne en de actiedag. De Oakland Roots Radicals-fanclub lanceerde een campagne waarin het Amerikaanse voetbalteam werd opgeroepen de deal met Puma te beëindigen. Ook de fanclub Porcomunas van het Braziliaanse topteam Palmeiras deed mee aan de campagne. In juli kondigde Black Lives Matter UK zijn steun aan voor de #BoycottPUMA-campagne.

Teams in verschillende landen laten PUMA vallen en PUMA’s beroemde ambassadeurs en zakenpartners beginnen ethische zorgen te uiten.

Tot PUMA zijn steun aan de Israëlische apartheid beëindigt, zal de #BoycottPUMA-campagne alleen maar groeien. Neem contact met ons op om mee te doen: [email protected]

Hieronder staan tweets van de Global Day of Action.
 

BDS Nederland op Twitter