Campagne tegen Israëlische waar bij AH van start
Afgelopen donderdag 4 juli is de campagne tegen de verkoop van Israëlische waar bij Albert Heijn van start gegaan. Op diverse plaatsen in het land werd een groot filiaal van Albert Heijn onderworpen aan een BDS inspectie.
Inspectie
In Utrecht, Alkmaar, Amsterdam, Diemen en Enschede werd een AH filiaal bezocht en gecontroleerd op illegale producten. Daar werden veel overtredingen aangetroffen. De Israëlische waren zijn als waarschuwing beplakt met waarschuwingsstickers.
Veel Israëlische producten komen uit de bezette Westoever zonder dat het staat aangegeven. Dat is wel een verplichting want ze zijn verbouwd op gestolen grond. Dit doet Israël onder andere om gunstige importtarieven te kunnen misbruiken, al heeft het bevoegde bureau van de EU vaker laten weten dat dit niet mag. Daarnaast erkent Israël het internationaal recht niet en is het van mening dat alles Israëlisch is en dus geen aparte labeling behoeft.
Albert Heijn
De campagne richt zich op Albert Heijn omdat die de meest wijdverspreide supermarkt is. Je vindt overal AH winkels van een hypermarkt (XXL) tot AH to go in de stations. Ahold is een marktleider en daarmee valt te verwachten dat als consumenten hen dwingen tot opgeven, het voor andere ketens makkelijker wordt dat ook te doen.
De inspectie is de eerste stap in een langer lopende campagne om druk op Ahold te zetten, zodat het stopt met Israëlische producten. In het najaar voeren we de druk op en breiden we de campagne uit.