13 June 2021

Havenarbeiders Oakland weigeren Israëlisch vrachtschip te lossen

Honderden activisten en havenarbeiders reageerden op een internationale oproep tot actie en verhinderden met succes dat een Israëlisch schip zijn lading loste in Oakland in Californië.

Rond 18.00 uur vertrok de Volans, een vrachtschip dat eigendom is van en wordt geëxploiteerd door de scheepvaartmaatschappij ZIM, uit de haven met de lading intact.
Het was blijkbaar op weg naar Los Angeles, volgens een online schema. Demonstranten hadden het schip voor langer dan twee weken na de geplande aankomstdatum verhinderd om aan te meren in Oakland.

Het schip probeerde ogenschijnlijk de picket line te ontwijken.

“Door te weigeren Israëlische vracht te lossen, steken arbeiders in Oakland een spaak in de wielen van de Israëlische economie en zetten ze de Israëlische apartheid onder druk”

twitterde Jewish Voice for Peace.

“Elke dag dat het ZIM-schip niet kan lossen, verliest de grootste Israëlische rederij miljoenen [dollars]”

voegde de groep eraan toe.

“We sturen een krachtige boodschap dat profiteren van Israëls apartheid en aanhoudend geweld tegen het Palestijnse volk niet welkom zal zijn in de Bay Area”

aldus Lara Kiswani, uitvoerend directeur van het Arab Resource and Organizing Center.
Haar groep heeft de wereldwijde #BlockTheBoat-coalitie geleid die zich organiseert om te voorkomen dat Israëlische vrachtschepen lossen.

Bij het krieken van de dag posten minstens 500 activisten bij zes verschillende poorten om ervoor te zorgen dat het door Israël bediende schip zijn containers niet kon lossen.

“We hebben zojuist de overwinning uitgeroepen voor de ochtendploeg om arbeiders onze picket line te laten respecteren en een schip van het Israëlische ZIM niet te lossen in de haven van Oakland”

vertelde Mohamed Shekh van het Arab Resource and Organizing Center aan The Electronic Intifada.

Later op de dag reactiveerden activisten de picket line toen een nieuwe ploeg havenarbeiders binnenkwam.

Werknemers van 10 lokale afdelingen van de International Longshore and Warehouse Union (ILWU) in Noord-Californië hadden op 25 mei een solidariteitsverklaring afgegeven met Palestijnse vakbondsleden, waarin ze de Israëlische aanvallen op Gaza en de voortdurende verdrijving van Palestijnen uit hun huizen in Jeruzalem veroordeelden.

De ILWU stond pal voor Palestijnse rechten en verhinderde dat ZIM-schepen aanmeerden in 2010 en opnieuw in 2014, de laatste keer dat ZIM-schepen de haven van Oakland konden gebruiken.
Sindsdien hebben ZIM-schepen niet geprobeerd aan te meren in de haven van Oakland – tot afgelopen maand.

“Gewone leden van ILWU Local 10 verzetten zich tegen de Israëlische apartheid en met onze broeders en zusters in Palestina”

verklaarde vakbondslid Jimmy Salameh.

Shekh vertelde The Electronic Intifada dat organisatoren van de gemeenschap nauw hebben samengewerkt met ILWU-leden om het protest in stand te houden.

“De gewone leden waren daar, staande naast de picket line – en verklaarden hun toewijding om het picket te eren en echt hun solidariteit met de arbeiders van Palestina te tonen”

zei hij.

Er zijn gelijktijdige acties gepland in andere havens aan de Amerikaanse en Canadese westkust, evenals in dokken in New York, New Jersey en Houston, Texas.

Activisten zeggen klaar te staan om de picket line acties voort te zetten om ervoor te zorgen dat de ZIM-lading niet wordt behandeld of gelost, zolang als nodig is.

“We zullen dat blijven doen totdat het voor ZIM duidelijk is dat het niet in staat zal zijn om vracht te lossen en dat het zal moeten vertrekken”

zei Shekh.

Luister naar het interview met Mohamed Shekh:

 

De Palestijnse picket line steunen

De ILWU heeft een lange geschiedenis in het steunen van picket lines.

In 1978 en 1980 weigerde ILWU militaire vracht te laden die respectievelijk naar Chili en El Salvador ging. En in 1984 weigerde de vakbond elf dagen lang een Zuid-Afrikaans schip te lossen.

Maar havenarbeiders over de hele wereld steunen al meer dan een decennium de boycotoproep van Palestijnse vakbondsleden.

In 2009 weigerde de in Durban gevestigde South African Transport and Allied Workers Union een vrachtschip dat eigendom is van Israël te lossen.

De havenarbeiders van Durban ondernamen vorige maand opnieuw dezelfde actie uit protest tegen de misdaden van Israël in Gaza.

Eerder in mei, toen Israëlische luchtaanvallen Gaza verpulverden, kondigden havenarbeiders in Livorno, Italië, aan dat ze weigerden een lading wapens te laden die op weg waren naar Israël.

“De haven van Livorno zal niet medeplichtig zijn aan het bloedbad van het Palestijnse volk”, zeiden leden van L’Unione Sindacale di Base in een verklaring.

De grootste vakbond van Israël, de Histadrut, “beval de havenarbeiders van Ashdod en Haifa om als reactie dienst te weigeren aan alle schepen op weg naar Italië”, aldus de JTA.

De Italiaanse ambassade in Israël oefende ook druk uit op de Italiaanse havenarbeiders om die staking te breken.

Werknemers in de Italiaanse haven van Ravenna planden ook een staking voor 3 juni, waarin ze verklaarden dat ze “weigeren wapens, explosieven of ander oorlogsmateriaal te laden” dat bestemd is voor Israël.

De staking werd afgeblazen nadat de eigenaar van het schip had besloten de zending te annuleren – een overwinning voor de arbeiders.

“De overwinning in de haven van Oakland “is een overwinning voor de internationale beweging om de apartheidsstaat Israël te boycotten, af te stoten en te bestraffen”

aldus het Arab Resource and Organizing Center.

De schepen van de Israëlische scheepvaartmaatschappij ZIM doen wekelijks meerdere malen de Rotterdamse haven aan om te laden en lossen. Wanneer Rotterdamse havenarbeiders de picket line gaan steunen, is ons niet bekend.  Sadet Karabulut twitterde op 18 mei dat dit een idee is voor FNV en andere vakbonden in Europa.

Bron: Nora Barrows-Friedman voor Electronic Intifada

 

Doneren

BDS Nederland op Twitter