Schone auto’s, vuile handen
Hoe Nederland indirect illegale bezettingen in Israël subsidieerde
Elektrisch rijden heeft de toekomst. Zeker met schone vormen van energie kan op die manier het autoverkeer veel minder belastend worden voor het milieu. Ondanks deze rijke toekomst, werd vorige week het faillissement van het Israëlisch-Amerikaanse accuwisselbedrijf Better Place uitgesproken. Een bedrijf waar ook de gemeente Amsterdam in investeerde. Erg rouwig hoeven we echter niet te zijn over dit faillissement, want schone mobiliteit moet je niet willen bereiken met vieze handen.Het kabinet Rutte I wilde de banden met Israël extra aanhalen. Nederland moest gaan profiteren van Israëlische technologie, waar tegenover stond dat Nederland kon helpen met de toekomstige exploitatie van gasvelden in Israël. In die lijn was de komst van Better Place naar Nederland logisch, maar Rutte I ging geheel voorbij aan de duistere kanten van het bedrijf.
Better Place, met vestigingen in onder andere Israël, Australië en Denemarken, opende vorig jaar op Schiphol een wisselstation voor elektrische accu’s: een proefproject met tien elektrische auto’s van Renault. Na een proefperiode zou een tweede accuwisselstation worden geopend in Amsterdam Nieuw-West. Vorig jaar nog leende de Europese Investeringsbank 40 miljoen euro aan Better Place. De Gemeente Amsterdam investeerde ook 100.000 euro. Als gevolg van financiële chaos bij Better Place heeft Renault zich teruggetrokken en is het faillissement van Better Place uitgesproken. Het station op Schiphol is inmiddels gesloten.
Het is vreemd dat de gemeente Amsterdam een ton in dit bedrijf stak. Want niet alleen was er al enige sprake van financiële chaos, ook zijn de activiteiten van Better Place – met een Israëlische generaal als baas – in Israël uiterst dubieus. Zo bezit Better Place drie accuwisselstations in de door Israël bezette Palestijnse gebieden en ook één op de bezette Syrische Golan Hoogvlakte, dicht bij de illegale Israëlische nederzetting Katzrin. Met deze accuwisselstations levert Better Place diensten aan illegale nederzettingen en versterkt hen in economisch opzicht. Better Place profiteerde van Israëls roof van Palestijns grondgebied. De weg waaraan Better Place stations liggen verspert voor Palestijnen bovendien de toegang tot hun stad Jericho.
Better Place diende als vlaggenschip om het merk Israël te promoten, en oorlogsmisdaden groen te wassen. Nederland heeft zich in de luren laten leggen door het pro-Israëlische kabinetsbeleid en de wens op een makkelijke manier aan schone auto’s te komen. Hopelijk volgt na de val van dit project een definitief einde aan de knuffelhouding tegenover Israël en de Israëlische economie en worden internationaal recht en een goede businesscase leidraad in de betrekkingen, zowel voor de gemeente Amsterdam, de Nederlandse regering, als de EU. Want schone auto’s bereik je niet met vuile handen.
Laurens Ivens (fractievoorzitter SP-Amsterdam) en Sonja Zimmermann (docP)
Dit artikel verscheen op 7 juni 2013 op www.joop.nl