17 January 2014

Voortbouwen op de successen van de BDS-campagne

Pensioenfonds PGGM en waterbedrijf Vitens hebben onlangs hun investeringen in de Bezette Gebieden beëindigd. Deze bedrijven sluiten zich aan bij een lange reeks van bedrijven en instellingen die onder druk van de campagne voor Boycot, Desinvestering en Sancties (BDS) hun beleid met betrekking tot Israël aanpassen. Naarmate de BDS-campagne aan invloed wint, maken Israëlische politici zich steeds meer zorgen over de mogelijke gevolgen. Door Angela EttemaIn 2005 riep een coalitie van Palestijnse organisaties op tot een campagne van boycot, desinvestering en sancties tegen Israël om de erkenning van de rechten van Palestijnen af te dwingen. De campagne baseert zich op het voorbeeld van de strijd tegen apartheid in Zuid-Afrika. Ze eist dat Israël zich terugtrekt uit de in 1967 bezette gebieden, Palestijnen gelijke rechten toekent en Palestijnse vluchtelingen het recht geeft om terug te keren naar hun vroegere woonplaats.Verdedigers van Israël en cynici beschuldigen BDS van hypocrisie. Waarom zou je Israël boycotten en wel Chinese of Russische producten kopen? Waarom zou je je druk maken over het lot van Palestijnen en niet over Congolezen die verkommeren in kampen? Waarom zou je emmeren over de aanschaf van een bakje hummus als je een van foute componenten vergeven iPad gebruikt? Dit soort ‘argumenten’ wordt al jaren gebruikt door dictators wereldwijd, en dient tevens als houvast voor mensen die liever helemaal niet in actie komen. Maar dat soort rookgordijnen kunnen niet verhullen dat de BDS-campagne inmiddels een hele reeks successen heeft geboekt.

Lees verder op de website van de Internationale Socialisten
BDS Nederland op Twitter