10 November 2023

Kom nu in actie tegen deze bedrijven die profiteren van de genocide op het Palestijnse volk!

Hieronder vind je een gedetailleerde gids van onze gerichte consumentenboycots, desinvesteringen en drukcampagnes. Help ons de boodschap verspreiden om onze impact te maximaliseren!

Het Palestijnse BDS Nationaal Comité (BNC), de grootste coalitie in de Palestijnse samenleving die leiding geeft aan de mondiale Boycot, Desinvestering en Sancties (BDS) beweging, groet activisten, organisaties en instellingen over de hele wereld die betekenisvolle solidariteit hebben geuit met onze dringende strijd om de zich ontplooiende genocide van Israël in Gaza te stoppen door het escaleren van boycot- en desinvesteringscampagnes.

De zich verspreidende boycots van medeplichtige Israëlische en multinationale ondernemingen kunnen effectief zijn als ze strategisch worden uitgevoerd. Het beëindigen van alle staats-, bedrijfs- en institutionele medeplichtigheid aan het genocidale regime van Israël is urgenter dan ooit. Ons leven en levensonderhoud hangen er letterlijk van af.

Gerichte boycots versus niet-gerichte boycots

Mensen met een geweten over de hele wereld zijn terecht verbijsterd, woedend en voelen zich soms machteloos. Velen voelen zich gedwongen om alle producten en diensten van bedrijven die op enigerlei wijze verbonden zijn met Israël te boycotten. De verspreiding van uitgebreide “boycotlijsten” op sociale media is hiervan een voorbeeld. De vraag is hoe we boycots effectief kunnen maken en daadwerkelijk impact kunnen hebben door bedrijven verantwoordelijk te houden voor hun medeplichtigheid aan het lijden van de Palestijnen.

De BDS-beweging maakt gebruik van de historisch succesvolle methode van gerichte boycots, geïnspireerd door onder meer de Zuid-Afrikaanse anti-apartheidsbeweging, de Amerikaanse burgerrechtenbeweging en de Indiase antikoloniale strijd.

Voor maximale impact moeten we ons strategisch richten op een relatief kleiner aantal zorgvuldig geselecteerde bedrijven en producten. Bedrijven die een duidelijke en directe rol spelen in de misdaden van Israël en waar er een reëel potentieel is om te winnen, zoals het geval was bij onder meer G4S, Veolia, Orange, Ben & Jerry’s en Pillsbury. Het dwingen van grote, medeplichtige bedrijven, door middel van strategische en contextgevoelige boycot- en desinvesteringscampagnes, om een einde te maken aan hun medeplichtigheid aan de Israëlische apartheid en oorlogsmisdaden tegen de Palestijnen, zendt een zeer krachtige boodschap uit naar honderden andere medeplichtige bedrijven: ‘uw tijd zal komen, dus ga weg’. voordat het te laat is!”

Download de boycot flyer hier

Veel van de buitensporig lange lijsten die viraal gaan op sociale media doen precies het tegenovergestelde van deze strategische en impactvolle aanpak. Daarbij zitten honderden bedrijven, waarvan vele zonder geloofwaardig bewijs van hun banden met het Israëlische regime van onderdrukking van de Palestijnen, waardoor ze ineffectief zijn.

Dat gezegd hebbende, zijn alle vreedzame pogingen van het volk, inclusief boycot en desinvestering, om alle werkelijk medeplichtige bedrijven (en instellingen) verantwoordelijk te houden voor het steunen van Israëls ernstige schendingen van de Palestijnse rechten gerechtvaardigd en nodig.

Het is bijvoorbeeld volkomen legitiem om bedrijven te boycotten waarvan de Israëlische tak of franchise de zich ontvouwende genocide van Israël in Gaza heeft gesteund, waarvan we er enkele hieronder noemen in de sectie over organische boycotdoelen aan de basis.

Ook kan een bedrijf of product in de ene context of stad volkomen logisch zijn als boycotdoelwit, maar in de andere niet. Deze contextgevoeligheid is een sleutelprincipe van onze beweging. Hoe dan ook, we hebben allemaal een beperkte menselijke capaciteit, dus we kunnen deze beter op de meest effectieve manier gebruiken om betekenisvolle, duurzame resultaten te bereiken die werkelijk kunnen bijdragen aan de Palestijnse bevrijding.

We roepen daarom onze supporters op om onze gerichte campagnes te versterken en de op onze website genoemde medeplichtige bedrijven te boycotten om onze collectieve impact te maximaliseren.

Hieronder volgen de huidige boycotdoelen met de hoogste prioriteit van de mondiale BDS-beweging. We hebben deze doelstellingen opgesplitst in vier afdelingen:

1. Doelstellingen voor consumentenboycots – De BDS-beweging roept op tot een volledige boycot van deze merken die zorgvuldig zijn geselecteerd vanwege de bewezen staat van dienst van het bedrijf op het gebied van medeplichtigheid aan de Israëlische apartheid.

2. Doelstellingen voor desinvestering – De BDS-beweging oefent druk uit op overheden, instellingen en investeringsfondsen om zoveel mogelijk medeplichtige bedrijven uit te sluiten en te desinvesteren, met name wapenfabrikanten, banken en bedrijven die zijn opgenomen in de VN-database van bedrijven die betrokken zijn bij de illegale nederzettingenonderneming van Israël. evenals de WhoProfits- en AFSC Investigate-databases van bedrijven die de bezetting mogelijk maken. Hieronder geven we enkele van de doelstellingen waartegen we campagne voeren.

3. Drukdoelstellingen (niet-boycot) – De BDS-beweging roept actief op tot drukcampagnes tegen deze merken en diensten vanwege hun medeplichtigheid aan de Israëlische apartheid. We hebben niet op strategische gronden opgeroepen tot een boycot van deze merken en diensten. In plaats daarvan roepen we op strategische gronden aanhangers en instellingen op om andere vormen van druk op hen uit te oefenen totdat ze een einde maken aan hun medeplichtigheid aan de Israëlische apartheid.

4. Spontane boycotdoelen – De BDS-beweging heeft deze boycotcampagnes van onderop niet geïnitieerd, maar steunt deze omdat deze merken openlijk de genocide van Israël tegen de Palestijnen steunen.

1. Doelstellingen voor consumentenboycots:

Siemens

Siemens (Duitsland) is de hoofdaannemer van de Euro-Asia Interconnector, een onderzeese elektriciteitskabel tussen Israël en de EU die bedoeld is om de illegale nederzettingen van Israël in het bezette Palestijnse gebied met Europa te verbinden. Elektrische apparaten van het merk Siemens worden wereldwijd verkocht.

PUMA

PUMA (Duitsland) sponsort de Israëlische voetbalbond, die teams bestuurt in de illegale nederzettingen van Israël op bezet Palestijns land.

Carrefour

Carrefour (Frankrijk) is een facilitator van genocide. Carrefour-Israel heeft Israëlische soldaten die deelnemen aan de zich ontvouwende genocide op Palestijnen in Gaza gesteund met geschenken in de vorm van persoonlijke pakketten. In 2022 ging het een partnerschap aan met het Israëlische bedrijf Electra Consumer Products en dochteronderneming Yenot Bitan, die beide betrokken zijn bij ernstige schendingen van het Palestijnse volk.

AXA

Toen Rusland Oekraïne binnenviel, nam verzekeringsgigant AXA (Frankrijk) gerichte maatregelen tegen het land. Maar terwijl Israël, een 75 jaar oud regime van kolonialisme en apartheid, een genocidale oorlog voert tegen Gaza, blijft AXA investeren in Israëlische banken die oorlogsmisdaden en de diefstal van Palestijns land en natuurlijke hulpbronnen financieren.

Hewlett Packard Inc (HP Inc)

HP Inc (VS) levert diensten aan de kantoren van genocideleiders, de Israëlische premier Netanyahu en minister van Financiën Smotrich.

SodaStream

SodaStream is actief medeplichtig aan het Israëlische beleid om de inheemse Bedoeïenen-Palestijnse burgers van Israël naar de Naqab (Negev) te verdrijven en heeft een lange geschiedenis van rassendiscriminatie tegen Palestijnse arbeiders.

Ahava

Ahava Cosmetics heeft zijn productielocatie, bezoekerscentrum en hoofdwinkel in een illegale Israëlische nederzetting in het bezette Palestijnse gebied.

RE/MAX

RE/MAX (VS) brengt eigendommen in illegale Israëlische nederzettingen, gebouwd op gestolen Palestijns land, op de markt en verkoopt, waardoor Israëls kolonisatie van de bezette Westelijke Jordaanoever mogelijk wordt gemaakt.

Israëlische producten in je supermarkt

Fruit, groenten en wijn die op een misleidende manier als “Product van Israël” worden bestempeld, bevatten vaak producten van illegale nederzettingen op gestolen Palestijns land. Israëlische bedrijven maken geen onderscheid tussen deze twee, en dat zouden consumenten ook niet moeten doen. Boycot producten uit Israël in uw supermarkt en eis dat ze uit de schappen worden verwijderd.

2. Desinvesteringsdoelstellingen:

Elbit-systemen

Elbit Systems is het grootste wapenbedrijf van Israël tijdens de apartheid. Het ‘test’ zijn wapens in de praktijk op Palestijnen, ook in de aanhoudende genocidale oorlog van Israël tegen Palestijnen in Gaza. Naast het bouwen van dodelijke drones, maakt Elbit ook surveillancetechnologie voor de Israëlische apartheidsmuur, controleposten en het Gaza-hek, waardoor apartheid mogelijk wordt. De VS en de EU gebruiken de technologie van Elbit om hun grenzen te militariseren en daarmee de rechten van vluchtelingen en inheemse volkeren te schenden.

HD Hyundai/Volvo/CAT/JCB

Machines van HD Hyundai (Zuid-Korea), Volvo (Zweden/China), CAT/Caterpillar (VS) en JCB (VK) zijn door Israël gebruikt bij de etnische zuivering en gedwongen ontheemding van Palestijnen door de vernietiging van hun huizen, boerderijen en bedrijven, evenals de bouw van illegale nederzettingen op land dat van hen is gestolen, een oorlogsmisdaad volgens het internationaal recht.

Barclays

Barclays Bank (VK) bezit meer dan £1 miljard aan aandelen van, en verstrekt meer dan £3 miljard aan leningen en acceptaties aan negen bedrijven waarvan de wapens, onderdelen en militaire technologie zijn gebruikt in het gewapende geweld van Israël tegen de Palestijnen.

CAF

Het Baskische transportbedrijf CAF bouwt en onderhoudt de Jerusalem Light Rail (JLR), een tramlijn die de illegale nederzettingen van Israël in Jeruzalem bedient. CAF profiteert van Israëls oorlogsmisdaden op gestolen Palestijns land.

Chevron

De Amerikaanse fossielebrandstofmultinational Chevron is het belangrijkste internationale bedrijf dat gas wint dat door de apartheid Israël wordt geclaimd in het oostelijke Middellandse Zeegebied. Chevron genereert miljarden aan inkomsten, versterkt de Israëlische oorlogskas en het apartheidssysteem en verergert de klimaatcrisis.

HikVision

Amnesty International heeft CCTV-camera’s met hoge resolutie gedocumenteerd, gemaakt door het Chinese bedrijf Hikvision, geïnstalleerd in woonwijken en gemonteerd op de Israëlische militaire infrastructuur voor toezicht op Palestijnen. Sommige van deze modellen kunnen volgens de eigen marketing van Hikvision worden aangesloten op externe gezichtsherkenningssoftware.

TKH Beveiliging

Amnesty International heeft camera’s geïdentificeerd die zijn gemaakt door het Nederlandse bedrijf TKH Security en die door Israël worden gebruikt voor surveillance van Palestijnen. TKH voorziet de Israëlische politie van surveillancetechnologie die wordt gebruikt om de apartheid te verankeren.

3. Drukdoelstellingen (niet-boycot):

Google en Amazon (VS)

Terwijl het Israëlische leger in mei 2021 huizen, klinieken en scholen in Gaza bombardeerde en Palestijnse gezinnen uit hun huizen in het bezette Jeruzalem dreigde te verdrijven, ondertekenden leidinggevenden van Amazon Web Services en Google Cloud een contract van $1,22 miljard om cloudtechnologie te leveren aan de Israëlische regering en het leger.

Door de Israëlische apartheid te ondersteunen met essentiële technologieën zijn Amazon en Google direct betrokken bij het hele systeem van onderdrukking, inclusief de zich ontvouwende genocide in Gaza. Sluit je aan bij de #NoTechForApartheid-campagne. Hoewel de campagnes tegen deze bedrijven niet hebben opgeroepen tot boycots, zijn er wel andere vormen van druk toegepast om hen te dwingen een einde te maken aan hun medeplichtigheid.

Airbnb/Booking/Expedia

Airbnb (VS), Booking.com (Nederland) en Expedia (VS) bieden allemaal huurwoningen aan in illegale Israëlische nederzettingen gebouwd op gestolen Palestijns land. Hoewel de campagnes tegen deze bedrijven niet hebben opgeroepen tot boycots, zijn er toch andere vormen van druk toegepast om hen te dwingen een einde te maken aan hun medeplichtigheid.

Disney

Marvel Studios (VS), eigendom van Disney, promoot in de volgende Captain America-film een ‘superheld’ die de apartheid Israël verpersoonlijkt. Beide bedrijven zijn daarom medeplichtig aan “anti-Palestijns racisme, Israëlische propaganda en de verheerlijking van kolonisten-koloniaal geweld tegen inheemse volkeren”, zoals Palestijnse culturele organisaties hebben verklaard.

4. Doelstellingen voor spontane boycots aan de basis:

McDonald’s (VS), Burger King (VS), Papa John’s (VS), Pizza Hut (VS), WIX (Israël) enz.,

Deze bedrijven worden nu in sommige landen het doelwit van spontane boycotcampagnes aan de basis, die niet zijn geïnitieerd door de BDS-beweging. omdat zij, of hun filialen of franchises in Israël, openlijk de apartheid Israël hebben gesteund en/of genereuze donaties in natura hebben verstrekt aan het Israëlische leger te midden van het huidige Israëlische offensief tegen 2,3 miljoen Palestijnen in de bezette en belegerde Gazastrook – beschreven door vooraanstaande internationale wetenschappers op het gebied van het internationaal recht als een ‘zich ontvouwende genocide’.

Als deze campagnes van onderop nog niet spontaan actief zijn in uw regio, raden we u aan uw energie te richten op onze strategische campagnes hierboven.

Bedenk dat alle Israëlische banken en vrijwel alle Israëlische bedrijven tot op zekere hoogte medeplichtig zijn aan het Israëlische systeem van bezetting en apartheid, en honderden internationale bedrijven en banken zijn ook diep medeplichtig. We richten onze boycots op een klein aantal bedrijven en producten voor maximale impact.

Aanvullende bronnen: Om meer te weten te komen over bedrijven die medeplichtig zijn aan Israëls schendingen van de Palestijnse mensenrechten, bezoek Who Profits, Investigate en de VN-database van bedrijven die betrokken zijn bij Israëls illegale nederzettingenonderneming.

BDS Nederland op Twitter