30 March 2021

Stuur een mail aan NS, GVB en Openbaar Vervoer Utrecht: werk niet mee aan annexatie en mijdt CAF!

Oproep van het Palestijnse BDS National Committee

Het BNC biedt openbaar vervoersinstellingen in diverse Europese landen -waaronder Nederland- vandaag een brief aan van twee Palestijnse vakbondsfederaties waarin ze worden opgeroepen om de banden met CAF te verbreken zolang het betrokken blijft bij Israëls’ illegale apartheids- en annexatieproject in bezet Palestijns gebied, en er zolang geen contracten mee af te sluiten.

Deze brief wordt ondersteund door een E-mail actie gericht aan de betrokken openbaar vervoersinstanties, hier in Nederland de NS, het GVB en het Utrechtse openbaar vervoer. Maak deze instanties duidelijk waarom ze CAF niet als een samenwerkingspartner kunnen blijven accepteren en er geen contracten meer mee af moeten sluiten zolang het betrokken blijft bij de Jerusalem Light Rail en daarmee de rechten van de Palestijnen helpt vertrappen, en stuur je mail!

Klik hier en stuur direct je mail

Vandaag, 30 maart, wordt door Palestijnen herdacht als de Dag van het Land. Dit omdat het nu 45 jaar geleden is dat de Israëlische politie 6 Palestijnse burgers van de zionistische staat doodschoot die demonstreerden tegen overheidsplannen voor de massale onteigening van hun grond. Het sterven in de strijd voor het behoud van het eigen land vat de Palestijnse strijd tegen Israëlische onderdrukking, kolonisatie en apartheid immers op symbolische wijze in een notendop samen. Land die deze staat, Israel genaamd, in bezit wil nemen en zoveel mogelijk wil ontdoen ivan zijn Palestijnse bevolking ten gunste van de vestiging en ontwikkeling van de eigen, joodse, bevolking.

In dit laatste proces is het Baskisch-Spaanse openbaarvervoersbouwbedrijf CAF vandaag de dag tot over zijn oren betrokken. Sinds augustus 2019 werkt het immers, samen met het Israëlische bedrijf Shapir die op de VN-database staat van bedrijven die betrokken zijn bij Israëls grootscheepse illegale nederzettingenproject in bezet Palestijns gebied, aan de Jerusalem Light Rail: enkele spoorverbindingen die West-Jeruzalem verbinden met illegale Israëlische nederzettingen in- en rondom Oost-Jeruzalem.

Dit brengt, opnieuw, grootscheepse onteigening van Palestijnse grond met zich mee ten gunste van de uitbreiding en ontwikkeling van die koloniale nederzettingen, draagt bij aan de isolatie van Palestijnse woonbuurten, dorpen en steden in en rond Oost-Jeruzalem ten op zichte van die van elders op de Westelijke Jordaanoever en van elkaar en verankerd de wederrechtelijke annexatie van dit Palestijnse gebied nog verder.

Dit annexatieproces brengt toenemende marginalisering van de Palestijnse bevolking met zich mee, een verbod op de bouw van nieuwe woningen en een gestage etnische zuivering uit Oost-Jeruzalem en omgeving. Een proces dat tevens in stand gehouden wordt door de repressie en het geweld tegen die bevolking door Israelische veiligheidstroepen en Joodse kolonisten.

Om deze redenen heeft CAF ook met toenemend verzet en protest tegen haar deelname aan de Jerusalem Light Rail te maken. In Spanje en Baskenland zelf (ook van de kant van arbeiders die daar werkzaam zijn in de CAF-fabrieken!), in Frankrijk, in Groot-Brittannië, in Noorwegen, in Israel-Palestina zelf en nu ook in Nederland! Hier te lande levert CAF de sprintertreinstellen aan de NS, trams en metrostellen aan het Amsterdamse GVB en trams aan de gemeente Utrecht.

Het BNC biedt openbaar vervoersinstellingen in diverse Europese landen -waaronder de onze- vandaag een brief aan van twee Palestijnse vakbondsfederaties waarin ze worden opgeroepen om de banden met CAF te verbreken zolang het betrokken blijft bij Israëls’ illegale apartheids- en annexatieproject in bezet Palestijns gebied, en er zolang geen contracten mee mee af te sluiten.

Deze brief wordt ondersteund door een E-mail actie gericht aan de betrokken openbaar vervoersinstanties, hier in Nederland de NS, het GVB en het Utrechtse openbaar vervoer. Maak deze instanties duidelijk waarom ze CAF niet als een samenwerkingspartner kunnen blijven accepteren en er geen contracten meer mee af moeten sluiten zolang het betrokken blijft bij de Jerusalem Light Rail en daarmee de rechten van de Palestijnen helpt vertrappen, en stuur je mail!

Klik en stuur nu jouw e-mail naar Nederlandse Spoorwegen, GVB and Openbaar Vervoer Utrecht.

Stuur je mail

 

Doneren

BDS Nederland op Twitter